Kandin, vårkläder och en massa mat

 photo 2017-04-20 02.52.52 1_zpstvxpchnp.jpg

Efter en påskhelg hemma i Vörå var det bara att kavla upp ärmarna, rycka sig i kragen och återgå till kandiskrivandet. Snart klar nu. Ska bli otroligt skönt att trycka på lämna in-knappen i helg. Men i väntan på det tänkte jag att vi kan ta en titt på vad min telefonkamera har fångat på bild på sistone.   photo t1_zpsltv6zjrt.jpg

Här sitter jag och jobbar i dag. Har på mig myskläder från morgonens yogapass och dricker chokladte medan jag går igenom kommentarerna från språkgranskningen.  photo t4_zpsblq5cbhk.jpgSer verkligen inte så här pigg ut i dag. Men det gjorde jag förra veckan då det var soligt och jag invigde min nya klänning <3.

 photo t2_zpsoxqpsgyu.jpg

Har ätit en massa gott på sistone. 1. Chokladpudding gjord på avokado, banan, kakao, lite hirsmjölk, chiafrön och mango på toppen. Bästa jag vet just nu. 2. Färskgröt med chokladpudding (varför inte liksom) och nybakad limpa med broccoligroddar. Äter väldigt sällan bröd nuförtiden, fröknäcke blir det i så fall, men nu har jag fått en hang-up på den här limpan (minus sirapen). SÅ god. Men skulle vilja hitta på något bättre alternativ till surmjölken så att den skulle bli vegansk. Får klura på det.

 photo t3_zpsfcobs11g.jpg

1. Efter en påsk med mer kött än jag är van vid suktade kroppen verkligen efter lite lättare mat. Slängde ihop sallad med quinoa, broccolini, lite halloumi och sparris med världens bästa dressing: olivolja, lite citronsaft och äppelcidervinäger. 2. I går blev det zucchinilasagne med fetaostsås och sallad till middag. Hittade på receptet men ska försöka komma ihåg hur jag gjorde och skriva ner det för det blev den bästa lasagnen jag gjort. Det kan jag ju inte panta på :)

Malin Öhman
Publicerad 21.04.2017 kl. 13:46

Risotto med pumpa och smörstekt svamp

 photo P3250141_zpsjj5lule5.jpg

Den här risotton blev fasligt god. Jag äter egentligen inte ris längre, eller väldigt sällan, men ibland unnar jag mig en riktigt god risotto. 

 

Du behöver 

Risottoris, ca 3 dl

En lök

2 dl vitt vin

Buljong, ca 1 liter

Butternutpumpa

Zucchini

Champinjoner

En klick smör

Salt, peppar, timjan

Parmesanost


Koka upp buljongen och sänk sedan värmen så att buljongen inte kokar, men ändå hålls varm.

Hacka löken och fräs den i en skvätt olja i en kastrull utan att den får färg. Höj värmen och tilsätt riset. Fräs tills det blir glansigt. Häll på vinet och låt koka in i riset.

Häll på varm buljong under omrörning, ungefär 2 dl först och fortsätt sedan med 1 dl i taget efterhand som riset suger upp buljongen. Koka sakta och rör ofta. 

Tillsätt de hackade grönsakerna efter att du hällt på den första satsen buljong och låt koka tillsammans med riset. 

När risotton är klar, efter ca 15 minuter, häll i parmesanost och en skvätt olivolja. Smaka av. 

Stek champinjonerna i en klick smör och servera tillsammans med risotton.

Malin Öhman
Publicerad 01.04.2017 kl. 13:00

Pasta i tomatsås med varma grönsaker och kikärtsmajonnäs

 photo P3220068_zpswj5icbcl.jpg

 photo P3220074_zpslgqw0apc.jpg

Hittade på den här rätten en dag när jag inte visste vad jag skulle äta. Jag lyckas alltid bäst med maten när jag måste använda fantasin och använda det som finns i skafferiet. Ni måste testa det här. Perfekt blandning mellan sött och salt och syrligt.

 

Du behöver

Pasta, jag tog bovetepasta

Krossade tomater

Grönsaker, till exempel butternutpumpa, zucchini, lök, tomat, potatis... Det du har i kylen helt enkelt.

Örter. Timjan, basilika, rosmarin. 

Salt och peppar.

Kikärtsmajonnäs

3 msk spad från kokta kikärtor på burk

Ca 2 dl olja med neutral smak

Salt, peppar

Citronsaft, ca en halv-en tesked


Koka pastan enligt förpackningens instruktioner. Häll sedan på de krossade tomaterna, krydda och låt puttra någon minut. 

Stek grönsakerna tills de är mjuka. Krydda med salt och peppar. 

Tillred kikärtsmajonnäsen: 
Mixa kikärtsspadet så att det blir skummigt och pressa i citronsaft samt krydda med salt och peppar. Häll sedan i oljan i en tunn stråle (det är det viktigaste, gör du det här steget fel tjocknar inte majonnäsen utan den skär sig) medan du mixar. Jag brukar använda en ganska liten skål och hälla i oljan försiktigt för fluffigast resultat. 

Servera pastan med grönsakerna och ringla över majonnäsen. Ät och njut. 

Malin Öhman
Publicerad 27.03.2017 kl. 13:19

Linssås med pasta

 photo 2017-01-16 11.21.48 1_zpsxclcmryx.jpg

Hittills går det bra med att hålla nyårslöftena. Ett av dem var att äta mindre kött och i går kväll slängde jag ihop en utsökt middag: Tomatsås med linser, grönsaker och kikärtspasta. Som köttfärssås utan kött. Och godare.

 

 photo 2017-01-16 11.21.46 1_zpsqwnkcyzr.jpg

 

Ingredienser

En gul lök

En morot

En halv zucchini

Röda linser, ungefär en deciliter 

En burk krossade tomater

Salt, peppar, timjan, basilika

Pasta, jag använde både kikärtspasta och linspasta som fanns i skafferiet. 

 

Jag gillar mat som en kan laga i en kastrull så att en slipper diska så mycket efteråt. Så jag lagade allt i en djup stekpanna. 

Hacka löken och fräs den tillsammans med lite smör. Hacka moroten i små bitar och lägg den i pannan tillsammans med några deciliter vatten och den hackade zucchinin. Lägg i linserna och låt koka tills linserna är mjuka. 

Häll i de krossade tomaterna och krydda såsen.

Pastan jag använde ska bara koka i ett par minuter så när såsen är klar lägger du i pastan och rör om lite tills den är mjuk. 

Smaka av och servera med sallad! 

Malin Öhman
Publicerad 17.01.2017 kl. 13:59

Frukosttips: muggkaka

 photo 2016-11-08 12.21.48 1_zpsilu7wexv.jpg

 photo 2016-11-09 01.36.49 1_zpspchmptv9.jpg

 

Min senaste matobsession är muggkaka. Som ni vet är jag en flitig förespråkare av bovetegröt men efter att ha ätit det till frukost och mellanmål i mer än ett år är det trevligt med lite variation. Och på senaste tiden har jag infört lite mer frukt i min diet (banan <3) och då är muggkaka perfekt.

Grundingredienserna är bara boveteflingor (ca 1-1,5 dl), 1 krm bakpulver och vätska. Jag brukar ta hälften vatten och hälften hirsmjölk och jag gissar att det går åt ungefär 1,5-2 dl vätska. Det blir bäst om smeten är åt det lösare hållet, annars blir det lätt för torrt. 

Muggkaka går att variera i en oändlighet. Mina favoriter är att blanda i vaniljpulver, kardemumma, banan och blåbär eller banan och kakao. 

Sen är det bara att grädda i mikron i två minuter och stjälpa upp på ett fat (eller äta direkt ur muggen) och toppa med bär, banan, äppelmos eller chiapudding. Så gott.

Malin Öhman
Publicerad 11.11.2016 kl. 17:52

Men vad äter du egentligen?

Sedan jag började äta bättre och inte slänga i mig vad som helst har jag stött på många nyfikna människor. De flesta stirrar storögt på mig när jag berättar allt jag inte äter (Inget gluten, ingen mjölk, inget socker, ingen frukt bland annat. Sen är jag noga med tillsatser och så har jag en hel drös med allergier också). Men sanningen är att jag knappt tänker på vad jag inte får äta längre. Hela mitt tankesätt kring mat har förändrats. Jag ser inte längre hindren, utan möjligheterna. När jag var tvungen att begränsa råvarorna jag kan äta blev jag mer kreativ och uppfinningsrik. 

Nu älskar jag att laga mat och att hitta nya maträtter. Här är några exempel på vad jag brukar äta till lunch.

 photo 4_zpskabi3nsu.jpg

Den här dagen hade jag bråttom så jag slängde ihop en sallad. En massa grönt, groddar, rödkål med quinoa och tonfisk + bovetebröd med smör. 

 

 photo 2016-09-15 04.21.54 1_zpsvgz8aieq.jpg

Det här var en ruskigt god lunch. Spenat och machesallad, purjolök, ärtor, persilja, stekta kantareller och halloumi. Egentligen äter jag inte mjölk (bortsett från smöret) men jag gör undantag för får- och getmjölk ibland.

 

 photo 2016-09-19 08.59.01 1_zpskxwgomi8.jpg

Det här var min lunch i dag! Att äta ute är ofta klurigt för mig men på Factory finns en fantastisk lunchbuffé med rikligt salladsbord och flera olika varmrätter så jag hittar oftast något att äta. I dag var det otroligt gott. Abborrfiléer med citron-örtolja och kycklingfiléer i tranbärssås. Så gott. Tranbären var lite fuskigt men jag åt väldigt lite sås så det var okej. Och grynosten på bilden petade jag bort. 

  photo 2016-09-13 12.40.29 1_zpscdtdwj7w.jpg

Sen måste jag slå ett till slag för gröten. Jag älskar gröt. Kan äta det flera gånger per dag och jag tröttnar aldrig. Min nya favorit är gröt kokad på bovetekross och hirsmjölk, eller hirsgröt med havtornspulver, äppelmos (osötat såklart) och blåbär som på bilden. Jag överdoserade äppelmoset lite ett tag så jag försöker att hålla mig borta från det i några dagar nu. 

Malin Öhman
Publicerad 19.09.2016 kl. 21:18

Recept: Groddat bovetebröd

 photo 2016-09-07 03.41.51 2_zpslir1rwdl.jpg

Att baka glutenfritt bröd som är saftigt, mjukt och gott känns ofta som en omöjlig kombination. Oftast blir resultatet raka motsatsen. Jag äter inte heller mjöl nuförtiden (eller väldigt sällan) så det har blivit mycket fröknäcke på sista tiden. Men en dag stötte jag på ett recept på bröd gjort på groddat bovete. Det lät så spännande och det var otroligt gott. Mjukt och saftigt utan att falla isär.

 

Ingredienser

  • Groddat bovete, ca 6 dl
  • 2 tsk bakpulver
  • Lite olja
  • 2 dl solrosfrön (eller andra frön)
  • Salt och eventuellt andra kryddor

 

Gör så här

  1. Grodda bovete: Blötlägg helt bovete i rikligt med vatten över natten ( i kylskåp). På morgonen sköljer du bovetet så att all "gelé" som bildats sköljs bort. Efter det häller du bovetet i en skål och täcker skålen med en handduk så att det får gro i mörkret (i rumstemperatur). Sen sköljer du bovetet några gånger per dygn. Åtminstone två gånger per dygn bör du skölja så att bovetet inte torkar ut. Det brukar ta 1,5 dygn tills bovetet har fått lagom långa "svansar". 
  2. Mixa bovetet. Jag använder en stavmixer och det går helt okej, lite tungt är det då smeten blir så kletig. 
  3. När allt bovete är mixat tillsätter du resten av ingredienserna. Jag har hittills bara saltat brödet men nästa gång ska jag testa att krydda med örter för att få lite mer smak i brödet.
  4. Häll upp smeten i en brödform klädd i bakplåtspapper. Grädda i ugnen i 175 grader i ca 40-60 minuter, tills det har fått en fin brun yta. 
  5. Låt brödet svalna innan du skär upp det. Förvara i kylskåp. Går också att frysa in!

 

 

Malin Öhman
Publicerad 11.09.2016 kl. 16:02

Fisksoppa

Dags för ett recept! Mitt absolut bästa tips på vardagsmat är soppa. Jag ä-l-s-k-a-r soppor. Kycklingsoppa, grönsakssoppa eller fisksoppa är återkommande maträtter på min veckomeny. Just fisksoppa kanske inte är det absolut snabbaste man kan slänga ihop en vardagskväll men det är värt den där extra halvtimmen av matlagning att göra något gott och nyttigt som räcker i flera dagar. Lite långtråkigt blir det förstås att äta fisksoppa tre dagar i rad, men då är det bara att slänga in ett par portioner i frysen. 

Jag tycker om att variera sopporna från gång till gång med vad jag hittar i kylskåpet. Fisksoppa är också bra eftersom huvudingrediensen är fryst så det är en bra sak att ha i frysen som det bara är att ta fram om inspirationen tryter någon dag.

 

 photo 2016-05-25 09.45.02 1_zpssrcozgw5.jpg

Som ni vet är jag inte så noga med mängderna. Jag håller helt ärligt aldrig koll på hur mycket vatten eller hur mycket potatis jag slänger i. 

 

Fisksoppa 

Ingredienser

  • Potatis
  • Morötter
  • Purjolök
  • Kål 
  • Fisktärningar (fryst, till exempel lax, sej eller torsk)
  • Sparris
  • En kruka dill
  • Grönsaksbuljongtärning eller salt och peppar
  • Smetana

Ingredienserna är skrivna i den ordningen jag slänger ner dem i kastrullen. Jag kokar upp rejält med vatten och slänger sen i ingredienserna vartefter jag skalat och skärt dem. Fisken behöver inte koka länge så när den åker i drar jag ner värmen lite så att soppan bara småkokar. 

Sparrisen får inte heller koka för länge, då blir den mjuk och slemmig. Buljongtärningen lägger jag i med potatisen om jag använder en sådan. Det blir godast med den men om du vill kontrollera mängden salt själv - krydda själv.

Till slut smakar jag av och rör ner en burk smetana. Den ska vara 100-procentig, inte low-fat. Då kommer soppan att skära sig. Sen är det bara att strö på lite mer dill och äta med ett gott knäckebröd. 

Malin Öhman
Publicerad 28.05.2016 kl. 11:54

Gryta med kyckling och butternutsquash

2015-09-04 06.56.55 1

Som ni vet har jag lagt om min kost en del sen i somras. Mindre mjölkprodukter, med grönsaker, mer fisk, mindre rött kött, mycket mer ekologiskt. Mer lagat från grunden med bra råvaror helt enkelt, för att vara säker på vad som finns i maten så att inga onödiga tillsatser som citronsyra smyger sig in. Och eftersom jag har leverproblem så äter jag basisk mat som inte är så påfrestande för kroppen.

Den här grytan är underbart god och återkommande i våra matlistor.

 

Ingredienser

Kycklingstrimlor, naturell

Butternutsquash

Moror

Lök

Zucchini

Buljongtärning, ekologisk örtbuljong

Salt, peppar, timjan

Färsk basilika

Pumpafrön

En liten skvätt matlagningsgrädde för krämighet

 

Gör så här

Hacka grönsakerna.

Stek löken lätt i en gryta. Koka upp butternutsquash, morot och lök i vatten (ca 4-5 dl) tillsammans med en buljongtärning.

Bryn kycklingen i en stekpanna och krydda med salt och peppar. Tillsätt i grytan.

När butternutsquashen nästan är mjuk - tillsätt zucchinin.

Tillsätt kryddorna, hackad basilika, pumpafrön och grädden.

Häll eventuellt på mer vatten och låt grytan koka på svag värme i ungefär femton minuter till. Eller så länge du vill, ju längre grytan kokar desto mer sönderkokt blir squashen. Jag gillar när bitarna inte har fallit sönder så mycket. Smaka av och servera med knäckebröd.

Malin Öhman
Publicerad 11.01.2016 kl. 13:56

Middag och snölandskap

2016-01-09 02.28.36 1

I fredags kom de här två nyförlovade på middag till oss. Jag hade inte sett dem sedan innan jul så det fanns hundra saker att prata om.

2016-01-09 02.28.39 1

Här är Alexandra och Oliver mitt uppe i en vem är jag-lek. Älskar den leken. Speciellt när alla börjar skratta så mycket att en har glömt bort vad en redan har frågat.

2016-01-09 02.28.42 1

Jag smuttade på ett litet glas rosévin men det fick jag sluta med nästan direkt då jag blev torr och röd i ansiktet. Det blev mineralvatten och apelsinjuice resten av kvällen, inte mig emot!

2016-01-09 02.28.44 1

Det här bjöd vi på. Butternut squash- och zucchinirisotto. Det var så gott att jag måste ta två portioner. Om jag får säga det själv. Bara att koka vanlig risotto (med mycket vin mmm) tillsammans med grönsakerna. Simpelt men gudomligt gott om en låter det ta tid och inte stormkoka någon gång utan bara sjuda. Då blir risotton krämig och mjuk men ändå med ett tuggmotstånd.

2016-01-10 10.04.32 1

I går var det fint ute och för omväxlings skull inte iskallt. Det snöade massor och Oliver och jag blev som två barn när vi småsprang till Axel och Louise.

2016-01-10 10.04.33 2

2016-01-10 10.04.28 1

*försöker att inte blunda men det blåser snö i ögonen*

2016-01-10 10.04.26 1

Vi skulle på kattcafé till dem, de har nämligen blivit med kattunge. Nisse heter kissen, som jag tyvärr glömde att knäppa en bild av. Jag reagerade som tur väldigt lite på Nisse så vi kunde vara där länge.

Efter kaffe och te gick vi till affären för att handla middagsingredienser. Det blev pasta med rödbetor, bacon, spenat och fetaost.

Det var den helgen. I dag är det måndag och det är blåsigt och kallt så jag sitter hemma och försöker skriva på kandin. Nu kör vi.

Malin Öhman
Publicerad 11.01.2016 kl. 13:20

Malin Öhman 23 Helsingfors

Gillar böcker, att skriva, matlagning, inredning, biobesök, att bokklubba, att spela piano, långa pratstunder och att sörpla på te med pepparmintsmak. 

Jag studerar journalistik och litteratur och jobbar som layoutjournalist. 

I den här bloggen delar jag med mig av färgklickarna i min vardag. 

malinohman1@gmail.com