Tallinn del tre: middag på Sfäär

Efter att ha haft svårt att hitta ett ledigt bord på alla restauranger vi ville gå till den första kvällen (t.ex. Rastakaevu 16 var fullsatt hela vår minisemester!) så bokade vi bord på Sfäär Resto & Store till andra kvällen.

Jag åt så fruktansvärt god mat. Ankbröst med vitvinssås och morotskräm med en syrlig Granny smith-sallad. Det var SÅ gott. Köttet var helt perfekt och alla smaker passade perfekt tillsammans. Fem av fem toasts!

Oliver var också mycket nöjd med sin mat, rökt grisfilé med rostad rödbeta, dragonsås och karamelliserad morot.

Inredningen i Sfäär är också väldigt fin, lagom blandning mellan retro och modernt avskalat och utrymmet är avdelat i två delar - en restaurangdel och en butiksdel. Väldigt värt ett besök. Kan fortfarnde känna smaken av det där perfekt stekta ankbröstet...

Publicerad 05.08.2017 kl. 17:30

Tallinn del två

Tallinnresan var verkligen så bra på så många sätt. Det är så lätt att glömma bort varandra när vardagen snurrar på. Vi jobbar olika tider, kramas lite på kvällen och frågar "hur har din dag varit?" halvt sovande. Det märktes verkligen att vi behövde sitta ner utan Netflix, utan telefoner och datorer och bara prata. Vi hade massor att prata om och det var så roligt. Hade glömt hur sjukt roligt vi har det tillsammans. När vi gick hem från Gamla stan en kväll fick Oliver mig att skratta så mycket att jag kissade på mig. Bara lite då. Men ändå.

Skulle jag bo i Tallinn skulle jag hänga på Kohvik August ca hela tiden. Väldigt tilltalande inredning, bra musik (om än lite väl mycket bas) och massor av gott på menyn. Jag tog en chiapudding med blåbär och passionsfrukt från deras all day breakfast-meny. Gott var det. Kanske lite väl stabbig chiapudding, jag är mer för en lösare pudding, men jag var ändå sjukt glad att det fanns chiapudding på menyn så det gjorde inte så mycket.

För det mesta vandrade vi runt i gamla stan bland alla fina hus och kyrkor men vår på vår sista dag trotsade vi värmen och gick till Kalamaja för att äta på Kohvik Sesoon. Jag hade hört så mycket bra om det här stället men alltså jag blev ganska besviken på både Kalamaja och Sesoon.

Till förrätt åt jag en kall grönsakssoppa med getostkräm. Getostkrämen var SÅ god och soppan var god, i alla fall de första tuggorna, efter ett tag smakade den tyvärr ganska mycket... gräs? Kändes mest konstigt att äta den kall också, tycker kalla soppor ska vara goda kalla, inte att de ska kännas som en varm soppa som bara har blivit kall i kylen.

Två av fem toasts.

Till huvudrätt åt jag kyckling och sallad med paprikayoghurt. Bleh känner jag bara. Torr kyckling, det lilla kött jag lyckades skrapa åt mig. Yoghurten och salladen var det enda som smakade något och alltså varför i hela världen ska man äta en rå lök? rå? nej. Ganska besviken på den här rätten alltså. Två av fem toasts.

Oliver åt en kyckling- och mozzarellasallad och kycklingen var supertorr där också. Servitören verkade inte bry sig så mycket om det heller när vi påpekade torrheten. Han sa typ okej och gick tillbaka ut i köket.

Jag lyckades ju ändå se relativt glad ut. Men jag tror att det hade varit smartare att ta någon annan huvudrätt, kanske fisk eller vegetariskt hade varit bättre? Kohvik Sesoon byter meny varje årstid och deras vårmeny såg mycket mer spännande ut. Den här gången var det ingen höjdare tyvärr, men i nästa inlägg ska jag berätta om den bästa restaurangen vi besökte i Tallinn. Därifrån gick vi definitivt inte besvikna.

Publicerad 04.08.2017 kl. 14:00

Sommarsemestern i Tallinn

Tallinn alltså. Vi steg på båten tidigt på morgonen och önskade att timmarna på den sunkiga båten skulle gå snabbt. Vi checkade in på vårt hotell och slängde oss i sängen en stund innan vi började utforska staden. Vi bodde på Hotell Palace precis utanför gamla stan och jag kan verkligen rekommendera hotellet. Sjukt bekväma sängar, riktigt god frukost med många alternativ och supertrevlig personal.

Tallinn var magiskt. m-a-g-i-s-k-t. Jag har aldrig varit i Tallinn tidigare, vi var i Riga för två år sen och gillade staden väldigt mycket, men Tallinn var ändå snäppet vassare. Bättre mat och kändes lite mer väst än Riga.

Hemligheten bakom en lyckad stadssemester: ta pauser på hotellrummet ibland. En blir ju trött av att sitta på caféer också och hela tiden vara omgiven av människor så att slänga sig på sängen emellanåt är nödvändigt för att orka gå omkring och upptäcka.

Andra dagen vaknade vi till strålande solsken. Efter frukosten vilade vi lite på maten och tog selfies i morgonsolen och sånt som en måste göra ibland.

Vi gick ut på jakt efter en musikaffär där Oliver sett att det skulle finnas en perfekt rosa gitarr som han letat efter hur länge som helst. Två ryska killar ägde affären och de tyckte att vi var så konstiga som ville ha en rosa gitarr. Efter en god stund hittade de gitarren längst bak i lagret, någon hade köpt den men den hade aldrig blivit hämtad, så vi fick den i stället. Alltså Olivers ögon när han spelade på gitarren </3

Vi åt lunch på Must puudel. Hit ska ni gå om ni är Tallinn. Mysigt ställe med snygg inredning och supergod mat. Jag åt en quinoasallad med marinerade grönsaker och getost.

Det har nog aldrig varit så här enkelt att vara allergisk eller följa en diet när vi har rest. Tallinns matkultur är verkligen on top just nu. Överallt kryllar det var trendiga caféer där chiapuddingar och raw food finns på menyn. Oftast är det utmärkt vad som är glutenfritt och veganskt och om rätterna innehåller nötter. Meget godt Tallinn. Det är dessutom mycket billigare att äta i Tallinn än i Finland. Jag passade till exempel på att köpa glutenfria energibars på bovete, amaranth, dadlar och pepparmint för 1,5 styck, något som hade kostat minst tre euro i Finland. Salladen på Must Puudel kostade 8 euro, vilket var lite dyrare än på många andra ställen (till exempel F-hoone serverar lunch för ca 4 euro!).

Publicerad 02.08.2017 kl. 20:39

Gejsrar, Thingvellir och hagelstorm

photo P4010655_zpsyb5c7j2h.jpg

Det vi kanske såg mest fram emot på bussresan var att se gejsrar. Så konstigt och häftigt fenomen och det var sjukt estetiskt i området runt gejsrarna.

photo Namnlost-1_zps9a4m0k29.jpg

photo P4010667_zpsiau1gixq.jpg

photo P4010650_zpsyv4wbqzj.jpg

photo P4010639_zpsd89ap5ao.jpg

photo P4010599_zpsazu8j8bu.jpg

photo P4010558_zpsajh3gz89.jpg

photo P4010609_zps4rwxjw98.jpg

När vi inte stod och väntade på ett utbrott tillsammans med alla andra turister stod vi i ångan från en varm källa. Det luktade bajs och var superhett i luften. Som att stå i en illaluktande bastu mitt i allt.   photo P4010611_zpsfurg361g.jpg

photo P4010612_zpspqkgram0.jpg

*Kan inte andas*  photo P4010686_zpswrgjvsxg.jpg

photo P4010698_zpstw7ii7ws.jpg

Det sista stoppet var Thingvellir nationalpark. Vid det här laget var jag rätt så trött och uppskattade kanske inte den här sprickan i marken så mycket. Ibland hade det varit trevligare att bestämma tempot själv och inte rusa från en plats till en annan. Men fint var det hur som helst. Som allt annat på Island. Men att tälta ute i naturen och kanske hyra en bil i en vecka hade varit perfekt. Tänk er att vandra omkring i den här fantastiska naturen i varma tröjor och kängor, dricka te ur en termos och *bara vara*. Ja tack.

Kvällen avslutades med en vikingamiddag och isländsk hårdrock. Konstigt och kul. Den sista dagen skulle vara den mest avkopplande, då skulle vi flyta omkring på Blue lagoon, en varm källa med en massa mineraler och salter i vattnet som gör underverk för huden. Hade sett fram emot det här så länge men när vi vaknade och drog gardinen från fönstren kändes det inte så lockande att gå utomhus i baddräkt. Det var hagelstorm. Big time. Tror inte jag har upplevt sån blåst tidigare. På vägen från bussen till spa:t blev jeansen iskalla och genomvåta och det gick knappt att gå. Så ni kan tänka er hur avslappnande det var att sitta i den varma källan medan saltvattnet stänkte i ögonen och haglet piskade ansiktet. Det var vågor i källan och vi hällde i oss smoothien vi fick så att vi skulle få gå upp ur vattnet så snabbt som möjligt.

I flyget hem fick jag feber och sen var jag sjuk i en vecka. Men det var nästan värt det. Låg ju och tittade tillbaka på bilderna och drömde mig tillbaka till allt fint jag sett under helgen.

Publicerad 18.04.2017 kl. 16:00

Gullfoss och islandshästar

photo P4010424_zpswfbsabik.jpg

Andra dagen på Island vaknade vi tidigt, åt frukost och klädde på oss många lager kläder. Vi skulle på Golden circle tour hela dagen och första stoppet på resan var Gullfoss, ett stort vattenfall vars vatten kommer från en glaciär.

I bussresan på väg dit halvsov jag och Oliver knuffade mig i armen när han tyckte att utsikten var för fin för att missa. Jag lyssnade sömnigt på guiden och skrattade tyst åt hennes urusla engelska och hennes tappra försök att berätta historier om olika vulkaner och berg. Hon började oftast ganska bra, men när hon kommit halvvägs glömde hon bort orden och kunde vara tyst i någon minut innan hon avslutade historien med "eh.. yes".

photo P4010481_zpscw2sa5mm.jpg

photo P4010468_zpspaouvmw3.jpg

photo P4010461_zps181ar9ji.jpg

photo P4010513_zpswcmegepg.jpg

photo P4010508_zps9z9tveks.jpg

photo P4010507_zpsen1blk9k.jpg

photo P4010487_zpsqb4r0gxl.jpg

photo P4010472_zpsukywaans.jpg

Efter en kort bussresa stannade vi vid en hästfarm där vi skulle äta lunch. Inte det lättaste att hitta lunchställen för 240 personer så de hade ordnat det superbra med catering och livemusik i ridstallet. Mysigt var det och maten var nog den bästa på resan.  photo P4010529_zpsn1hrdbac.jpg

photo P4010526_zps1pidbbq6.jpg

photo P4010530_zpsgapol0u5.jpg

photo P4010542_zps9eis5gsr.jpg

photo P4010550_zpsliyzgdno.jpg

Efter maten hälsade vi på alla hästar (som ville äta upp mina vantar...) och sen åkte vi vidare till nästa stopp.

Publicerad 17.04.2017 kl. 13:30

Som att komma till Narnia

För drygt en vecka sedan gick jag omkring på Island, andades salt havsluft, klappade mjuk hästpäls och ville aldrig åka tillbaka till verkligheten. Det var en så bra resa och självklart ska ni få följa med på den också.

Resan ordnades av Olivers jobb, varje år ordnas en resa för alla anställda och deras partners, vi var alltså ungefär 240 stycken som reste tillsammans. Kände mig superviktig när vi hade egna inchecknings- och säkerhetslinjer på flygplatsen och två privatbokade plan. Så konstig upplevelse att åka på en så här organiserad resa. De hade tänkt på allt i minsta detalj. Vi behövde liksom inte ens bära upp väskorna till rummen själva. Kunde lätt vänja mig vid att vara så här bortskämd när jag reser.

photo P3310199_zpsux4vxkcu.jpg

Jag hade förberett mig på att vädret är ombytligt på Island. Och kallt. Och blåsigt och regnigt och snöigt. Så jag hade en stor väska med flera par skor och stickade tröjor och jackor med. När vi steg ut ur bussen från flygplatsen möttes vi av det här. Strålande solsken, inte ett moln på himlen och otroligt vacker natur.  photo P3310202_zpsvg3wwdjz.jpg

Det kändes ungefär så här.

Och det kändes som att vi hade kommit till någon bortgömd och orörd värld där hästar betade fritt på ängar, där lavafält sträckte sig över marken och där det rykte ur marken.

photo P3310203_zpseuuzzhhl.jpg

photo P3310204_zpslgja8ipl.jpg

Vi åt lunch vid den här sjön och åkte sedan på dagens utflykter. Man fick välja från en massa olika aktiviteter och Oliver och jag hade siktat in oss på whale watching. Jag hade hört att det var späckhuggarsäsong men försökte att inte ha några förväntningar.  photo P3310223_zpsvtlwybuh.jpg

photo P3310231_zpsbu3suk7j.jpg

photo P3310270_zpsq1y0ubqj.jpg

photo P3310284_zpsbzbx50jg.jpg

photo P3310286_zps9luvbcoq.jpg

Vattnet var turkost och saltvattnet stänkte i ansiktet när vi körde ut på havet. Älskade varje sekund (okej kanske inte när det blev kallt efter en stund men ni fattar. Det var magiskt).

photo P3310297_zpswj57br8c.jpg

photo P3310332_zpsanb4msfg.jpg

photo P3310304_zpsa4bxljqy.jpg

photo P3310369_zps9feh9whe.jpg
  photo Namnlost-1_zpsjrw4xzgc.jpg

Efter ett tag omringades båten av ungefär hundra delfiner. De var överallt. Sjukt svåra att fånga på bild dock men jag försökte att inte se på dem via kameran utan uppleva dem där och då.

Jag blev nästan lite rörd när jag såg dem där i vattnet. Havet kändes så ofantligt stort och jag har alltid varit fascinerad av havet. Det känns så mystiskt och oändligt och jag kände mig så liten där ute på Atlanten.

photo P3310410_zpsfr9awp0l.jpg

photo P3310399_zpsnyr8xtol.jpg

Jag menar kolla på det här. Kunde stirra på havet i en evighet.

Åtminstone en knölval såg vi också. Vi såg luftstrålen ett par gånger och fenan när den dök, men det gick så snabbt så det blev inget bildbevis på den. Får nöja mig med bilderna i minnet. Vid det här laget var fötterna som två isbitar och de flesta hade gått in under däck för att värma sig, men kvar uppe på däck satt den antagligen största valentusiasten ever och spanade efter valar. Kan inte tänka mig att någon annan skulle njuta så där mycket av att sitta och hålla utkik i den där kylan. Ur högtalarna hörde vi hela tiden hur han berättade fakta om valarna och ibland ropade han "I see something! 11 o clock! I see it!" och så körde båten åt det hållet. Till en början orkade några springa upp på däck för att kanske hinna få en skymt av en fena eller stråle men till slut satt alla kvar på sina platser och huttrade. Vi var ganska nöjda med vad vi sett och ville helt ärligt bara sänka ner fötterna i ett varmt bad på hotellrummet.

På kvällen åt vi middag på valmuséet och det var tanken att man skulle mingla men både Oliver och jag fick kämpa för att hålla ögonen öppna och vi åkte tillbaka till hotellet redan klockan 21. Fast då var det ju midnatt finsk tid och vi hade vaknat 4 på morgonen så det var kanske helt okej att gå till sängs då. Vi skulle vakna tidigt nästa morgon också och åka ut på nya äventyr.

Publicerad 09.04.2017 kl. 20:00

Göteborg del 2 - vad skulle vi annars göra

photo 2016-06-04 05.43.55 1_zpspy8x6euc.jpg

Göteborg. Nu när det har gått ett tag sen resan känns det nästan overkligt. Minst en gång per dag rycks jag in i ett tillstånd av saknad. Då jag minns Göteborg och längtar tillbaka. Till värmen. Till parkhänget. Till de äckligt varma spårvagnarna. Till dagarna med Lina och Kevin. Till konserten. Vi tar en titt på hur vi hade det i GBG.

photo 2016-06-03 09.52.39 1_zps6fmzz2aj.jpg

photo 2016-06-07 10.15.30 1_zpsah64uzx7.jpg

photo 2016-06-04 08.36.17 1_zpsre8gd9hf.jpg

photo 2016-06-04 08.36.15 2_zps1lqteqmz.jpg

photo 2016-06-07 10.15.22 1_zpsfhqgk6wv.jpg

photo 2016-06-05 04.42.49 1_zps6dxcdtyw.jpg

photo 2016-06-07 10.15.23 1_zps5letr1wk.jpg

Vi gick omkring på stan och lärde oss hur spårvagnarna gick. Vi köpte glass doppad i choklad. Vi åt hälsopizza och drack iskalla drinkar. Vi pratade och pratade och pratade. Vi satt på en bar och såg hur en ström av människor från Ullevi traskade in mot staden igen. I morgon skulle vi få se Håkan.

photo 2016-06-06 12.13.44 1_zpsc1fswxz5.jpg

photo 2016-06-06 12.04.29 1_zpszoaadzkj.jpg

photo IMG_20160605_233237_zps8pexqume.jpg

Konserten sen. Alltså. Vi hade inte världens bästa platser men det gjorde verkligen ingenting. Hela känslan var magisk. Det var så känslosamt. Jag har älskat Håkan sedan högstadiet då jag satt på mitt flickrum och angstade. Då kändes det som att Håkan förstod. Sedan dess har han följt med. Musiken blir aldrig gammal.

När vi flög hem igen på måndagen var jag deppig. Jag surade hela vägen hem från flygplatsen. För Göteborg var så underbart. Och jag kände mig så hemma där (som jag alltid gör i Sverige). Nu var vi tillbaka i gråa kalla Finland där inte ens flygvärdinnan vill hjälpa en att få upp väskan i bagagehyllan.

Men det är helt okej ändå. Vi har ju alla minnen.

Publicerad 18.06.2016 kl. 17:30

Göteborg del 1 - Känn ingen sorg

I fredags var det äntligen dags för Göteborgresan. Efter den här stressiga våren med både skola och jobb och en galen mängd essäer var det välbehövligt med en liten semester.

photo 2016-06-03 04.07.50 1_zpsxrhtfm44.jpg

Jag har aldrig varit i Göteborg tidigare men som varje gång jag besöker Sverige går jag omkring med öppen mun - i Sverige är allt bara lite bättre. Och trevligare. Människor pratar faktiskt med varandra i Sverige. Det finns inte den dumma språkbarriären, utan vill jag säga något så är det bara att säga något. Vill jag småprata är det bara att göra det.

photo 2016-06-07 10.15.31 1_zpsggis0gwy.jpg

Otaliga gånger under resan konstaterade vi att vi nog kommer att emigrera till vårt grannland någon dag. I alla fall för en stund. Jag har känt det i mig hela mitt liv. Jag dras liksom till Sverige och nu är jag mer övertygad än någonsin att jag vill bo där.

photo 2016-06-04 08.36.12 1_zpsrh19nisz.jpg

Hur som helst. Göteborg var hur fint som helst. Och det var Håkan-fest i hela staden. Håkancitat överallt, restauranger hade döpt om sina rätter enligt Håkans låtar och mängden människor i staden var galen.

photo 2016-06-03 09.53.39 1_zpsimbpeqvz.jpg

Mitt fina resesällskap. Älskar de här människorna så mycket.

photo 2016-06-03 09.53.36 1_zpstfcxrpjl.jpg

Det var sommarvärme i Göteborg. Och då menar jag inte finsk sommarvärme utan värme som i Medelhavet. Jag fick köpa en hatt under resan för att inte förgås i värmen.

photo 2016-06-03 09.53.44 1_zpsifl4q8rk.jpg

Den första kvällen gick vi till Puta madre för att äta mexikanskt. Alltså så här: är ni någon gång i Göteborg ska ni gå dit. Det är fantastiskt gott, betjäningen var superb och stället var snyggt och speciellt.

photo 2016-06-03 09.53.47 1_zpsf25e1alw.jpg

Kolla på dom här. Vi kände oss som att vi satt mitt i en film där ett gäng gangsters plötsligt rusar in och skjuter hela stället medan pittoresk glad musik spelas i bakgrunden.

photo 2016-06-04 08.36.09 2_zpsbbch9l6p.jpg

photo 2016-06-07 10.15.28 1_zpsvn9wjbbf.jpg

Jag drack en fabulös alkoholfri mojito som smakade exakt som en vanlig mojito. Tack för den (okej jag drack två stycken).

Vi fortsatte kvällen på andra och tredje långgatan där vi försökte få plats på uteserveringarna, men såklart gick det inte så bra. Vi nöjde oss med att skåla inomhus i stället.

photo 2016-06-04 08.36.06 1_zpstnduajih.jpg

Till exempel på Pom Pom.

photo 2016-06-07 10.15.25 1_zpse6l7hbnq.jpg

Vi sneglade också in på Publik men där var det fullt så vi gick hemåt i juninatten i stället och jag kände sån eufori i kroppen. Nu gick vi här, i Göteborg. Vi lekte att ett Håkan-soundtrack spelades i bakgrunden och plötsligt kändes det faktiskt som att vi skulle se Håkan inom de närmaste dagarna.

photo 2016-06-04 08.36.02 1_zpsurduxhd1.jpg

Publicerad 09.06.2016 kl. 13:00

Riga: parker och mysiga caféer

photo 2015-10-23 11.42.02 2_zpstxvgbiqr.jpg

I slutet av oktober åkte Oliver och jag till Riga. Jag fick resan i födelsedagspresent (jag har världens snällaste kille alltså) och vi var så förväntansfulla när vi steg av flyget.

Vanligtvis är jag ett kontrollfreak och planerar allt i minsta detalj men före den här resan hade jag inte kollat upp nästan något alls. Vi bestämde att vi skulle ta det lugnt och inte planera något.

photo 2015-10-23 06.39.21 1_zps57muuuf0.jpg

photo 2015-10-25 10.32.13 1_zps3i22aj51.jpg

photo 2015-10-24 02.17.03 1_zpsrh3np2zf.jpg

Vi gick omkring, mest i gamla stan, och förundrades av alla fina byggnader. Riga kryllar av mysiga caféer så det blev en del caféhäng.

photo 2015-10-24 02.19.32 1_zpshjnkvi2i.jpg

Här är vi uppe i en kyrkas klocktorn. Fantastisk utsikt alltså.

photo 2015-10-24 02.18.42 1_zps7dcibaw8.jpg

photo 2015-10-23 06.39.23 1_zpsqyeahaur.jpg

photo 2015-10-24 02.20.43 1_zps8zartz3p.jpg

Där uppe i tornet var vi!

photo 2015-10-25 04.45.54 1_zpscgpgizeh.jpg

Allt är galet billigt i Riga om man jämför med Finland. På det här stället drack jag en latte, Oliver en Irish coffee och vi åt två bakelser. För åtta euro? Alla bakelser kostar högst 1,5 euro så jag är ganska förvånad att hela Rigas befolkning inte är överviktig.

photo 2015-10-24 03.20.00 1_zps5elktfef.jpg

Roliga detaljer i Rigas gatubild är fåglar i galna mängder och tanter i färgglada hattar. Alla går omkring i lila och turkosa baskrar.

photo 2015-10-24 03.20.03 1_zpsoqgrveex.jpg

photo 2015-10-27 02.19.13 2_zpsuzyik29r.jpg

I Finland hade löven redan fallit av träden men i Riga var det fortfarande fantastiskt höstväder. Riga är fullt av vackra parker som vi strosade runt i.

photo IMG_20151023_135108_zpseqhjeruk.jpg

photo 2015-10-25 10.29.41 1_zpsmspg3vnc.jpg

photo IMG_20151023_154450_zpslz55dj3y.jpg

photo 2015-10-26 10.49.09 1_zpsxkq5ztx7.jpg

photo 2015-10-26 10.44.20 1_zps9hoblmda.jpg

photo 2015-10-24 07.28.23 1_zpsxponnfkz.jpg

Det här cafét var sjukt mysigt. Om jag bodde i Riga skulle det här vara mitt bästa ställe att hänga med vänner på. Eller med en bok. Konceptet var sjukt smart. Vanligt café på nedre våningen och hela övervåningen full av kuddar med utsikt åt alla håll.

photo IMG_20151024_151611_zpsmrktcw4g.jpg

photo IMG_20151024_145412_zpso92vqkyj.jpg

Vi beställde varsin tekanna och satt där hur länge som helst. Vi blev ganska trötta och ville egentligen inte lämna värmen och de sköna kuddarna.

photo IMG_20151024_160451_zpsbhemojqw.jpg

photo IMG_20151024_143249_zpsjsdc19zn.jpg

photo IMG_20151024_163426_zpsuycov2fj.jpg

photo IMG_20151025_142459_zpsj943wr1c.jpg

En dag köpte vi bröd och matade ankor i parken. Efter ett tag övergick Oliver i att mata småfåglar. De blev sjukt tama och satte sig ner (!!!) på Oliver och åt från hans hand. Mig kom de inte ens i närheten av.

photo IMG_20151024_163816_zpsreqwgaoj.jpg

photo IMG_20151025_134741_zpsjwcfvibg.jpg

Vi var där i fyra dagar om jag minns rätt och det var riktigt passligt. Det är inte en jättestor stad och shoppingen är värdelös så åker man hit är det för att vandra omkring i parker, sitta på caféer och njuta av billig mat. Men ett råd till er: beställ inte typisk Riga-mat. Det är sjukt äckligt. Bara fläsk, potatis och surkål.

Vad sugen jag blev på en weekendresa någonstans nu.

Publicerad 10.02.2016 kl. 17:00

Malin Öhman 23 Helsingfors

Journalist och litteraturstudent

Läser, skriver, lagar sjukt god mat, puffar kuddar, bokklubbar, spelar piano, pratar för mycket, badar för ofta och dricker en liter te per dag.

I den här bloggen delar jag med mig av färgklickarna i min vardag.