Tre tips på frukost eller mellanmål

Smoothiebowl. Min bästa frukost när jag känner mig oinspirerad. Då bara slänger jag ner ett gäng frukter i mixern och toppar med banan, bär och kanske lite chiafrön eller chiapudding som på bilden. Min favorit just nu är smoothie på banan, päron och svarta vinbär. Otippat god kombination. 

Chokladmousse. Den här stora portionen chokladmousse åt jag i tåget på väg till Österbotten. Mättande och supergod. Du behöver: En avokado, två bananer, fyra dadlar och ca tre-fyra matskedar kakao. Äter det här flera gånger i veckan pga så gott. 

Frukt- och bärtallrik. Det enkla är oftast bäst och det behöver inte vara så invecklat att äta nyttigt. Skär bara upp valfri frukt eller bär, toppa med lite kokosflingor eller varför inte chiapudding eller kokosmjölk och så är det klart!

11.09.2017 kl. 14:00

Bananplättar – glutenfria, sockerfria och veganska

När jag var liten tillbringade jag många eftermiddagar hemma hos min mormor. Vi brukade se på tv tillsammans eller så satt hon och pysslade med något handarbete då jag spelade piano eller gjorde läxorna. Vad vi än hittade på var det ändå alltid ett måste att steka plättar, eller äta pannkaka. Hon var världsbäst på att steka plättar och hon serverade dem alltid med mycket socker, svartvinbärssylt och om det var en riktigt bra dag; grädde. Hon slängde ihop en smet på några sekunder och jag stod och vispade medan hon stekte plättarna i mycket smör tills de var bruna och hade knapriga kanter som jag i smyg åt av när jag trodde att hon inte såg. Ibland slog hon mig lätt på handen eller höjde stekspaden i luften och försökte se strängt på mig när jag gjorde det. 

Nu äter jag ju varken smör, grädde, vetemjöl eller socker längre men jag är ganska övertygad om att hon skulle ge mina bananplättar godkänt ändå. 

Bananplättar

  • 2 mogna bananer
  • ca 4 dadlar
  • 2 dl ris- eller bovetemjöl (bäst blir det om man blandar hälften av varje)
  • 2 dl vatten
  • 3 msk chiafrön
  • kokosolja att steka i
     
  • Mixa bananer och dadlar och blanda med resten av ingredienserna. Smeten ska vara tjockare än vanlig plättsmet, annars håller plättarna inte ihop. Jag brukar lägga till lite vatten om det behövs.
  • Stek plättarna i kokosolja, jag brukar steka lite mindre plättar men stora går självklart också bra. 
  • Servera med kokosgrädde, äppelmos, bananslantar eller bär. Eller allt på en gång. 
05.09.2017 kl. 18:00

Men vad äter du då?


 

Låt oss prata om mat. 

Under sommaren har jag lagt om min kost (ännu en gång) och utforskat rawveganism. Som ni säkert vet vid det här laget genomgår jag kortisonavvänjning och ju längre tid som går, ju mer har jag insett att det är väldigt förenklat att se på mina hudproblem som enbart ett resultat av den långa användningen kortison. Kosten spelar en så stor roll i hur våra kroppar mår och jag har valt att lämna bort vissa råvaror ur min kost för att må bättre helt enkelt och till slut kunna säga att jag mår helt bra. 

Jag har mött väldigt varierande reaktioner på min kostförändring. Vilket jag förstår. Speciellt äldre människor har stora svårigheter att förstå hur en kan överleva som vegan, och rawvegan sen - då måste man vara självmordsbenägen på riktigt. Men också personer i min egen ålder är skeptiska till den här dieten och jag kan erkänna att jag också var skeptisk när jag såg folk på instagram som åt enbart vattenmelon i flera veckor. Fast nu är det inte riktigt så jag äter. Så jag tänkte reda ut hur jag tänker kring mina matvanor. En gång för alla.

Jag förklarar gärna vad jag äter för dem som verkligen är intresserade och vill veta. Men ibland är det otroligt jobbigt att hela tiden försvara mina val. De flesta som ifrågasätter menar ju väl såklart, det förstår jag. Men det de inte förstår är att jag inte har något val. Jag är tyvärr sjuk, min kropp är sjuk och förgiftad och jag har testat allt. Jag menar allt. En frisk människa klarar självklart av att äta mer skräp än en sjuk. Jag klarar det inte. En glutenfri pizza slinker ner ibland. En ostbit också. Men jag försöker äta veganskt och råkost så mycket jag kan. jag titulerar mig egentligen som vegan nu, men ibland händer de att jag äter en liten köttbit eller t.ex. getost. För jag älskar prosciutto på min pizza. Och jag älskar varm getost i kombination med krispig sallad. Och jag tycker att det är sunt att inte vara för allt för strikt. Det fungerar inte för mig. Jag äter redan glutenfritt, sockerfritt och antiinflammatoriskt och dessutom har jag ett par allergier kvar (nötallergi t.ex) så att ha ännu fler begränsningar är svårt, därför tänker jag att det är okej att fem procent av dieten är "fusk", som jag kallar det.

 

En av mina godaste sallader. Romainesallad, spenat, rostad morot och zucchini, gurknudlar (älskar min nya spiralizer), solrosfrön och dressing på avokado och lime + salt och svartpeppar. 

 

För en del kan det här låta svårt och det finns nog ingen i min umgängeskrets eller familj som egentligen känner sig bekväm med vad de ska bjuda mig på. Den vanligaste frågan jag får är vad jag egentligen äter. Så det tänkte jag försöka svara på. Dagens matsaldo varsågoda: 

Frukost klockan 9 - en megastor tallrik vattenmelon och vatten.

Lunch klockan 12 - vegansk grönsakssoppa med quinoa och kokosmjölk, två boveteknäckebröd med avokadoskivor. 

Mellanmål klockan 14 - en mango.

Mellanmål klockan 15.30 - chiapudding på kokos med banan och blåbär.

Middag klockan 18 - bananplättar med äppelmos.

Kvällsmål klockan 21 - en grön smoothie.

Så nej, jag går aldrig hungrig. Jag äter äter och äter och har mer energi än någonsin. 

Lite klurigt är det fortfarande att få ihop matlagningen tillsammans med Oliver. Oftast lagar jag maten jag ska äta och så äter han det jag lagar (om jag lagar "traditionell" middagsmat. Bananplättar eller smoothie som middag går inte hem hos honom än) och det kan jag tycka är lite jobbigt, att matlagningen tar mycket tid och att han har så annorlunda mattänk än jag. Men vi jobbar på det. Är man uppvuxen med kött och potatis är det inte lätt att förändra sina matvanor över en natt, speciellt inte om man inte måste på grund av hälsoskäl.

 

 

Jag har en hel samling med recept som jag tänkte dela med mig av här på bloggen, så ni kan förvänta er mer mattips i framtiden. Jag tycker att matlagning är så fruktansvärt roligt och jag älskar att ha lite begränsningar så att jag får en utmaning i köket och måste tänka till lite extra. 

Tidigare i sommar läste jag ett par inlägg som ifrågasatte mattrender på sociala medier och hur alla uppmanas vara så hälsosamma och veganer och helst bara äta frukt nuförtiden och jag känner mig så tudelad i det här ämnet. För jag tycker att det är SÅ bra att allt fler får upp ögonen för vegansk eller vegetarisk mat och jag älskar att läsa matbloggar och se inspirerande bilder på mat. MEN! Jag tänker också att det självklart är allas eget val och jag dömer ingen om den personen väljer att till exempel äta kött. Jag tycker att alla borde tänka över sin matkonsumtion och vara medveten om vad den äter. Och helt ärligt borde ju alla åtminstone skära ner på både kött- och mjölkkonsumtionen av miljöskäl och jag vet att alla skulle må bättre av det. Jag är också övertygad om att socker är en stor bov i många hälsoproblem i dag och att de flesta borde se över sin sockerkonsumtion. Men jag tänker inte hålla på och predika om det här, jag tänker att uppmuntran och ett sunt förhållande till mat är viktigast, för som jag upplever det tycker många att vegansk mat känns främmande och svårt när det verkligen inte behöver vara det. Och jag vill inte att någon ska fortsätta äta kött bara av ren vana eller av rädsla för att vegetariskt eller veganskt är tråkigt/invecklat. 

Okej matpredikan är klar för den här gången. Let's get cooking.

01.09.2017 kl. 16:00

Chiapudding gånger två

 

Chiapudding är LIVET om ni inte redan visste det. Jag är självutnämnd queen of chiapuddingen och tänker därför dela med mig av mina bästa knep för en perfekt chiapudding.

Det viktigaste är att få till rätt konsistens. En för tjock chiapudding är inte gott. Den måste vara lagom lös och här gäller det att prova sig fram. Jag brukar vanligtvis variera och ibland använda kokosmjölk och hirsmjölk eller ibland bara hirsmjölk. Med bara hirsmjölk (eller annan växtbaserad mjölk med vattenkonsistens) krävs det lite mer chiafrön än med kokosmjölk. Använder en bara kokosmjölk blir det lätt för tjockt, därför blandar jag ofta ut med lite hirsmjölk eller vatten. 

Och det roligaste är ju att testa alla möjliga smakkombinationer och låta fantasin flöda. I den första chiapuddingen har jag gjort en chiapudding på kokosmjölk, lite hirsmjölk och gurkmeja + vaniljpulver. Sen ett lager mosad banan och litelite salt (=bäst) sen ett lager hirsmjölkbaserad chiapudding med chokladsmak och en dadel i. SÅ gott. 

Den andra chiapuddingen består av kokos- och hirsmjölkbaserad chiapudding med mixad banan och blåbär och lite äppel ovanpå. 

Min största obsession just nu är ett lager brownieblandning (mixa lite leftover gröt, t.ex. gjord på boveteflingor, med några dadlar och kakaopulver) ett lager mosad banan och ett lager chiapudding. Äter det här varje dag och kan. inte. sluta. 

06.08.2017 kl. 14:30

Kandin, vårkläder och en massa mat

 photo 2017-04-20 02.52.52 1_zpstvxpchnp.jpg

Efter en påskhelg hemma i Vörå var det bara att kavla upp ärmarna, rycka sig i kragen och återgå till kandiskrivandet. Snart klar nu. Ska bli otroligt skönt att trycka på lämna in-knappen i helg. Men i väntan på det tänkte jag att vi kan ta en titt på vad min telefonkamera har fångat på bild på sistone.   photo t1_zpsltv6zjrt.jpg

Här sitter jag och jobbar i dag. Har på mig myskläder från morgonens yogapass och dricker chokladte medan jag går igenom kommentarerna från språkgranskningen.  photo t4_zpsblq5cbhk.jpgSer verkligen inte så här pigg ut i dag. Men det gjorde jag förra veckan då det var soligt och jag invigde min nya klänning <3.

 photo t2_zpsoxqpsgyu.jpg

Har ätit en massa gott på sistone. 1. Chokladpudding gjord på avokado, banan, kakao, lite hirsmjölk, chiafrön och mango på toppen. Bästa jag vet just nu. 2. Färskgröt med chokladpudding (varför inte liksom) och nybakad limpa med broccoligroddar. Äter väldigt sällan bröd nuförtiden, fröknäcke blir det i så fall, men nu har jag fått en hang-up på den här limpan (minus sirapen). SÅ god. Men skulle vilja hitta på något bättre alternativ till surmjölken så att den skulle bli vegansk. Får klura på det.

 photo t3_zpsfcobs11g.jpg

1. Efter en påsk med mer kött än jag är van vid suktade kroppen verkligen efter lite lättare mat. Slängde ihop sallad med quinoa, broccolini, lite halloumi och sparris med världens bästa dressing: olivolja, lite citronsaft och äppelcidervinäger. 2. I går blev det zucchinilasagne med fetaostsås och sallad till middag. Hittade på receptet men ska försöka komma ihåg hur jag gjorde och skriva ner det för det blev den bästa lasagnen jag gjort. Det kan jag ju inte panta på :)

21.04.2017 kl. 13:46

 

Malin Öhman

kontakt: malinohman1@gmail.com