Risotto med pumpa och smörstekt svamp

 photo P3250141_zpsjj5lule5.jpg

Den här risotton blev fasligt god. Jag äter egentligen inte ris längre, eller väldigt sällan, men ibland unnar jag mig en riktigt god risotto. 

 

Du behöver 

Risottoris, ca 3 dl

En lök

2 dl vitt vin

Buljong, ca 1 liter

Butternutpumpa

Zucchini

Champinjoner

En klick smör

Salt, peppar, timjan

Parmesanost


Koka upp buljongen och sänk sedan värmen så att buljongen inte kokar, men ändå hålls varm.

Hacka löken och fräs den i en skvätt olja i en kastrull utan att den får färg. Höj värmen och tilsätt riset. Fräs tills det blir glansigt. Häll på vinet och låt koka in i riset.

Häll på varm buljong under omrörning, ungefär 2 dl först och fortsätt sedan med 1 dl i taget efterhand som riset suger upp buljongen. Koka sakta och rör ofta. 

Tillsätt de hackade grönsakerna efter att du hällt på den första satsen buljong och låt koka tillsammans med riset. 

När risotton är klar, efter ca 15 minuter, häll i parmesanost och en skvätt olivolja. Smaka av. 

Stek champinjonerna i en klick smör och servera tillsammans med risotton.

01.04.2017 kl. 13:00

Pasta i tomatsås med varma grönsaker och kikärtsmajonnäs

 photo P3220068_zpswj5icbcl.jpg

 photo P3220074_zpslgqw0apc.jpg

Hittade på den här rätten en dag när jag inte visste vad jag skulle äta. Jag lyckas alltid bäst med maten när jag måste använda fantasin och använda det som finns i skafferiet. Ni måste testa det här. Perfekt blandning mellan sött och salt och syrligt.

 

Du behöver

Pasta, jag tog bovetepasta

Krossade tomater

Grönsaker, till exempel butternutpumpa, zucchini, lök, tomat, potatis... Det du har i kylen helt enkelt.

Örter. Timjan, basilika, rosmarin. 

Salt och peppar.

Kikärtsmajonnäs

3 msk spad från kokta kikärtor på burk

Ca 2 dl olja med neutral smak

Salt, peppar

Citronsaft, ca en halv-en tesked


Koka pastan enligt förpackningens instruktioner. Häll sedan på de krossade tomaterna, krydda och låt puttra någon minut. 

Stek grönsakerna tills de är mjuka. Krydda med salt och peppar. 

Tillred kikärtsmajonnäsen: 
Mixa kikärtsspadet så att det blir skummigt och pressa i citronsaft samt krydda med salt och peppar. Häll sedan i oljan i en tunn stråle (det är det viktigaste, gör du det här steget fel tjocknar inte majonnäsen utan den skär sig) medan du mixar. Jag brukar använda en ganska liten skål och hälla i oljan försiktigt för fluffigast resultat. 

Servera pastan med grönsakerna och ringla över majonnäsen. Ät och njut. 

27.03.2017 kl. 13:19

Linssås med pasta

 photo 2017-01-16 11.21.48 1_zpsxclcmryx.jpg

Hittills går det bra med att hålla nyårslöftena. Ett av dem var att äta mindre kött och i går kväll slängde jag ihop en utsökt middag: Tomatsås med linser, grönsaker och kikärtspasta. Som köttfärssås utan kött. Och godare.

 

 photo 2017-01-16 11.21.46 1_zpsqwnkcyzr.jpg

 

Ingredienser

En gul lök

En morot

En halv zucchini

Röda linser, ungefär en deciliter 

En burk krossade tomater

Salt, peppar, timjan, basilika

Pasta, jag använde både kikärtspasta och linspasta som fanns i skafferiet. 

 

Jag gillar mat som en kan laga i en kastrull så att en slipper diska så mycket efteråt. Så jag lagade allt i en djup stekpanna. 

Hacka löken och fräs den tillsammans med lite smör. Hacka moroten i små bitar och lägg den i pannan tillsammans med några deciliter vatten och den hackade zucchinin. Lägg i linserna och låt koka tills linserna är mjuka. 

Häll i de krossade tomaterna och krydda såsen.

Pastan jag använde ska bara koka i ett par minuter så när såsen är klar lägger du i pastan och rör om lite tills den är mjuk. 

Smaka av och servera med sallad! 

17.01.2017 kl. 13:59

Frukosttips: muggkaka

 photo 2016-11-08 12.21.48 1_zpsilu7wexv.jpg

 photo 2016-11-09 01.36.49 1_zpspchmptv9.jpg

 

Min senaste matobsession är muggkaka. Som ni vet är jag en flitig förespråkare av bovetegröt men efter att ha ätit det till frukost och mellanmål i mer än ett år är det trevligt med lite variation. Och på senaste tiden har jag infört lite mer frukt i min diet (banan <3) och då är muggkaka perfekt.

Grundingredienserna är bara boveteflingor (ca 1-1,5 dl), 1 krm bakpulver och vätska. Jag brukar ta hälften vatten och hälften hirsmjölk och jag gissar att det går åt ungefär 1,5-2 dl vätska. Det blir bäst om smeten är åt det lösare hållet, annars blir det lätt för torrt. 

Muggkaka går att variera i en oändlighet. Mina favoriter är att blanda i vaniljpulver, kardemumma, banan och blåbär eller banan och kakao. 

Sen är det bara att grädda i mikron i två minuter och stjälpa upp på ett fat (eller äta direkt ur muggen) och toppa med bär, banan, äppelmos eller chiapudding. Så gott.

11.11.2016 kl. 17:52

Men vad äter du egentligen?

Sedan jag började äta bättre och inte slänga i mig vad som helst har jag stött på många nyfikna människor. De flesta stirrar storögt på mig när jag berättar allt jag inte äter (Inget gluten, ingen mjölk, inget socker, ingen frukt bland annat. Sen är jag noga med tillsatser och så har jag en hel drös med allergier också). Men sanningen är att jag knappt tänker på vad jag inte får äta längre. Hela mitt tankesätt kring mat har förändrats. Jag ser inte längre hindren, utan möjligheterna. När jag var tvungen att begränsa råvarorna jag kan äta blev jag mer kreativ och uppfinningsrik. 

Nu älskar jag att laga mat och att hitta nya maträtter. Här är några exempel på vad jag brukar äta till lunch.

 photo 4_zpskabi3nsu.jpg

Den här dagen hade jag bråttom så jag slängde ihop en sallad. En massa grönt, groddar, rödkål med quinoa och tonfisk + bovetebröd med smör. 

 

 photo 2016-09-15 04.21.54 1_zpsvgz8aieq.jpg

Det här var en ruskigt god lunch. Spenat och machesallad, purjolök, ärtor, persilja, stekta kantareller och halloumi. Egentligen äter jag inte mjölk (bortsett från smöret) men jag gör undantag för får- och getmjölk ibland.

 

 photo 2016-09-19 08.59.01 1_zpskxwgomi8.jpg

Det här var min lunch i dag! Att äta ute är ofta klurigt för mig men på Factory finns en fantastisk lunchbuffé med rikligt salladsbord och flera olika varmrätter så jag hittar oftast något att äta. I dag var det otroligt gott. Abborrfiléer med citron-örtolja och kycklingfiléer i tranbärssås. Så gott. Tranbären var lite fuskigt men jag åt väldigt lite sås så det var okej. Och grynosten på bilden petade jag bort. 

  photo 2016-09-13 12.40.29 1_zpscdtdwj7w.jpg

Sen måste jag slå ett till slag för gröten. Jag älskar gröt. Kan äta det flera gånger per dag och jag tröttnar aldrig. Min nya favorit är gröt kokad på bovetekross och hirsmjölk, eller hirsgröt med havtornspulver, äppelmos (osötat såklart) och blåbär som på bilden. Jag överdoserade äppelmoset lite ett tag så jag försöker att hålla mig borta från det i några dagar nu. 

19.09.2016 kl. 21:18